Informatie

Genealogie neemt een belangrijke plaats in bij de Historische Vereniging. Er is zelfs een aparte werkgroep actief binnen de vereniging! Over deze werkgroep leest u meer op de pagina dienstverlening.

Genealogie of stamboom- onderzoek in de breedste zin van het woord is de bestudering van de familiegeschiedenis. Veelal betreft het hoofdzakelijk het opstellen van een stamboom, te beginnen met 1 persoon en daar de ouders van, diens ouders, enzovoorts. Hierdoor ontstaat een zogeheten kwartierstaat. Voor voorbeelden van zo’n kwartierstaat, kijkt u op de pagina Kwartierstaten.

Er zijn echter ook andere vormen te bedenken, zoals het onderzoeken van het volledige nageslacht van een bepaald persoon. Een dergelijk overzicht heet een parenteel, een vaker voorkomende variant is een genealogie. Bij een genealogie zijn alleen de mannelijke nakomelingen in kaart gebracht, waardoor een heus familieboek ontstaat. De Historische Vereniging is in het bezit van een behoorlijk aantal van deze familieboeken, betreffende families uit deze regio.

Daarnaast beschikt de vereniging over een uitgebreide hoeveelheid Hardinxveldse en Giessendamse bronnen aan de hand waarvan de genealogische hobby kan worden beoefend. Kijk op de pagina Bronnen en publicaties voor een overzicht van het aanwezige genealogische materiaal.

Via deze website willen we de mogelijkheid bieden om reacties in te sturen op gepubliceerde stambomen (in welke vorm dan ook) en u uw genealogische vragen te laten stellen. Daarnaast willen we proberen oude foto’s actief te gaan koppelen aan genealogische persoonsinformatie. Dit kunnen foto’s uit de collectie van de HV zijn, maar we moedigen u ook aan om zelf oude foto’s in te sturen. Op die manier willen we de rijke historie van Hardinxveld en Giessendam nog meer tot leven laten komen! U kunt hierover meer lezen op de pagina Gezocht.

Om u verder te helpen met de aanzienlijke mogelijkheden voor eigen genealogisch onderzoek via het internet, houden we een pagina met Internet-links bij.

Vanuit het bestuur van onze Vereniging geeft men op verzoek lezingen over Oud-Hardinxveld en/of Giessendam, ondersteund door een PowerPointpresentatie. Dit in overleg.

Word lid van
onze vereniging!