Het bakkersboek

Na jaren van voorbereiding is op 25 maart 2017 het eerste exemplaar van het boek “Broodnodig” ten doop gehouden, een publicatie gewijd aan de vele bakkers die binnen onze gemeente werkzaam zijn geweest in de loop van de afgelopen ca. 100 jaar.

De plechtigheid vond plaats in  museum “De Koperen Knop” waar het eerste exemplaar werd aangeboden aan  mevrouw Heijkoop, echtgenote van de burgemeester.

Dit was vergelijkbaar met de handeling die vele jaren geleden werd verricht door mevr. Brinkman, de echtgenote van de toenmalige burgemeester,  naar aanleiding van de feestelijke opening van de “SABA” de bakkerij van de Samenwerkende Bakkers van Hardinxveld-Giessendam.

De openingshandeling, het aansnijden van een enorm krentenbrood werd voorafgegaan, na een openingswoord door voorzitter Johan van den Bout en gevolgd door een inleiding met powerpoint presentatie door ons bestuurslid en tevens eindredacteur van het boek mw. Alie van Lopik-de Jong. Tot de genodigden behoorden, behalve vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, ook veel nakomelingen en (oud) medewerkers van de bakkers die in het boek worden beschreven, maar ook vertegenwoordigers van de familie Soeteman, de enige  nog volledig werkzame  bakker binnen onze gemeente .

Ook werden enkele mensen in het zonnetje gezet, te weten Jannie Teeuw en Joop de Bruin. Zij kregen een bloemetje en een exemplaar van het boek voor hun bijdragen aan de totstandkoming. Alie van Lopik-de Jong kreeg een bloemetje uit de handen van bestuurslid Willy van de Bree.

Na afloop was er gelegenheid voor de genodigden om het boek tegen gereduceerde prijs aan te schaffen en was een gratis exemplaar beschikbaar voor allen die op enigerlei wijze hadden bij gedragen aan de totstandkoming van deze publicatie.

Het boek is gebonden, heeft een harde kaft en 136 pagina’s en is geïllustreerd met vele foto's. Het is te koop bij onze vereniging voor €17,50, in het .Historisch centrum, Peulenstraat 243. Iedere zaterdagmorgen tussen 10.00 uur en 12.00 is het Historisch centrum open.

Leden van onze vereniging krijgen het boek gratis thuis gestuurd. Burgemeester en mevrouw Heijkoop genoten zichtbaar van de uitreiking van het boek. Het was dan ook een drukte van belang ener waren veel plezierige ontmoetingen tussen (oud)bakkers en/of nakomelingen en (oud) medewerkers. Veel herinneringen werden opgehaald en verhalen te over......!.

Naar overzicht
Volgend bericht